2.8 Discussions and conclusions
2.8 Discussions and conclusions (สรุปผลการวิจัย อภิปรายและข้อเสนอแนะ)
ความสำคัญ | การใช้ภาษา |
2.8.2.3 การใช้โครงสร้างและสำนวนภาษาต่าง ๆ
1. โครงสร้างและสำนวนภาษาที่ใช้ในการอ้างถึงสมมติฐาน
- การเขียนการกล่าวถึงสมมติฐานซ้ำ และอธิบายว่าผลการศึกษาสนับสนุนหรือแย้งสมมติฐานอย่างไรหรือไม่
It was anticipated that …
The theory led us to infer that …
ตัวอย่าง
According to the Cognition Hypothesis, it was hypothesized that increasing task complexity along resource-directing dimensions is expected to facilitate more interaction and promote more noticing and L2 learning opportunities (Robinson, 2003, 2005, 2007a). The findings of the current study partially supported the Cognition Hypothesis and highlighted that task types and learner proficiency are important factors affecting the impact of task complexity on L2 learning opportunities.
2. โครงสร้างและสำนวนภาษาที่ใช้ในการอภิปรายผลการวิจัย
Main clause (position) + that + noun clause (information)
The results demonstrated/showed that …
Main clause (position) + by + gerund that …
These results can be explained by assuming that
Main clause (position) + from the perspectives of ….
ตัวอย่างการอภิปราย
ตัวอย่างที่ 1 อภิปรายผลการวิจัยเกี่ยวเนื่องกับการทบทวนวรรณกรรม หรือเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง
As Rod Ellis (1991) claims, in order for acquisition to take place, learners must notice, compare, and integrate the feedback. Therefore, the explicit correction in this study may not only have pushed the learners to notice the target feature, but also may have created a situation in which they compared the noticed target feature with their own interlanguage rules and thereby were able to incorporate it into their interlanguage.
ตัวอย่าง 2 อภิปรายเปรียบเทียบกับวรรณกรรม บอกว่าเป็นการย้ำผลการวิจัยเดิมว่า …
ตัวอย่าง 2.1
These findings therefore confirm previous results that indicated the close link between aptitude tests and L2 performance. They also indicated that the relation found in previous study between PM and L2 learning, can be extended to one between PM and L2 vocabulary skill, as well as aspects of oral production in early and intermediate stages of L2 learning, can be extended to one between PM and L2 proficiency at later L2 development stages.

ตัวอย่างที่ 2.2
The finding is consistent with Cumming’s (1990) study, which indicates that L2 proficiency was not associated with the metalinguisitic thinking while composing in L2.
สำนวนอื่น ๆ ผลการวิจัยเป็นไปในแนวเดียวกับ along the line of …/ in a similar vein
ตัวอย่างที่ 2.3
This result is in accordance with previous pluriannual experiments that demonstrated that non-inversion soil tillage favored grassy weed species (e.g. Cardina et al., 1991; Chauvel et al., 2001; Gerowitt, 2003).
ตัวอย่างที่ 3 อภิปรายจากมุมมองของ ...
The findings for this research question can also be explained from the perspective of hypothesis testing models of acquisition.
ตัวอย่างที่ 4 ใช้คำว่าอาจจะ ในกรณีที่เป็นการแปลความหมายของผลจากผู้วิจัย
This was probably because the learners found the metalinguistic explanations for these structures difficult to understand.
ตัวอย่างที่ 5 ใช้สำนวน ข้อโต้แย้งนี้มีข้อสนับสนุนจากข้อมูลที่ว่า ....
This argument can be supported by the fact that during the complex picture narration task, the high group learners produced more grammatical LREs as a form of negative feedback (e.g. recast, explicit correction).
ตัวอย่างที่ 6 หากมีประเด็นโต้แย้ง
The author argued that acquiring oral academic discourses is not a simple process of acquiring knowledge and skills, but a complex and conflictual process of negotiations.
ตัวอย่างที่ 7 อภิปรายโดยอ้างอิงจากงานวรรณกรรม ยกตัวอย่างสนับสนุนและให้ข้อมูลจากงานวิจัยสนับสนุนประเด็น
In particular, as Carson (1998) and Leki (2001) pointed out, in linguistically and culturally diverse learning situations, it seems important for instructors to appreciate the diverse language and cultural background of the students, closely follow their learning processes, and to intervene in them if and when needed. In addition, instructors can utilize specific scaffolding techniques aimed at helping students participate. For example, Boram was able to talk in whole class discussions when she was familiar with the given discussion topics.
The above phenomenon justifies the nonsignificant correlation between the physical parameters and HRQOL among nursing home residents.
ตัวอย่างสำนวนภาษาที่ใช้ในการอภิปราย อื่น ๆ
Another important finding from our study is that …
It is important to note that …
It is important to point out that …
A particularly intriguing finding in this study is that …
Another important point to make is that
The results in the present study provide evidence that …
The results indicate that …
3. โครงสร้างและสำนวนภาษาที่ใช้ในการเสนอแนะ
+ noun | ||
Main clause (position) | that | noun clause (information) |
These findings | suggest imply lend support to the assumption led us to believe provide evidence |
that ……. |
ตัวอย่างการเสนอแนะ
The pedagogical implication is that students benefit from the provision of interactive media and opportunities to write and review characters using simple but effective media such as flashcards. This clearly points to the inclusion of a mixed media approach that encouraged active learning.
ตัวอย่างการเสนอแนะ
The implications of both research questions are that teachers need to be aware that corrective feedback is more likely to be effective with some linguistic features than with others. As the result of corrective feedback is more likely to be able to revise their hypotheses about some of their errors but not others and the teacher should not necessarily expect error correction to be uniformly successful. …

ACTIVITIES: DISCUSSIONS AND CONCLUSIONS (32-33)
โครงสร้างของบทความ
การเขียนส่วนต่างๆ ของบทความ
- Title
- Author(s)
- Abstract
- Introduction
- Literature Review
- Methodology
- Results
- Discussions
- References
- Appendices