6. Phrase writing (การเขียนกลุ่มคำ)
กลุ่มคำมีความสอดคล้องกัน ทำหน้าที่ขยาย (คำคุณศัพท์ หรือ คำกริยาวิเศษณ์) สามารถทำหน้าที่เป็นประธานหรือ กรรม เป็นส่วนหนึ่งของประโยคแต่ไม่ได้นำเสนอความคิดที่สมบูรณ์ไม่สามารถเป็นประโยคได้ด้วยตนเอง
Phrases แบ่งออกได้ดังนี้
1) Noun phrase
2) Appositive phrase
3) Prepositional phrase
4) Infinitive phrase
5) Gerund phrase
6) Participial phrase
7) Absolute phrase
|
|
1. Noun phrase ประกอบด้วยคำนามหรือคำสรรพนามและส่วนขยายอื่น ๆ อาจทำหน้าที่เป็นประธาน กรรมตรงหรือส่วนขยายประธาน (subject complement) โครงสร้างของ noun phrase (determiners) (pre-modifiers) noun (post modifiers) |
|
Determiners หมายถึงคำกำกับนาม เช่น all, both, half, a, an, the, those, other
Modifiers หมายถึงคำขยาย อาจอยู่หน้าคำนามหรือหลังคำนาม
Pre-modifier เช่น an important construct
Post-modifier เช่น willingness to communicate
Relative clause ที่เป็น post modifier
conflict that can adversely affect learning |
|
ตัวอย่าง noun phrase หน้าที่เป็นประธานและกรรมในประโยค
A mismatch between instructors’ and learners’ attitudes |
may also lead to |
conflict that can adversely affect learning |
ประธานของประโยค |
กริยา |
กรรม |
(Schulz, 2001; Spada and Gass, 1986 ; Wesche, 1981; Yorio, 1986). |
|
 |
|
กรรมตรงของกริยา: This focus on the active use of L2 in the language classroom has led to the emergence of an important construct in the field of L2 instruction: willingness to communicate (WTC). |
|
 |
|
2. Appositive phrase
เป็นส่วนขยายมักอยู่ระหว่าง noun clause
Smith, a native speaker of English, gave an interview on the experience of teaching Thai students. |
|
3. Prepositional phrase
กลุ่มคำที่ขึ้นต้นด้วย คำบุพบท ทำหน้าที่ขยายความ เช่น
Whenever the right opportunities arise, teachers are advised to provide learners with metalinguistic feedback on their errors. |
|
 |
|
4. Infinitive phrase
คำกริยารูป infinitive ทำหน้าที่เป็น ประธาน กรรม หรือ คำขยาย เช่น
ทำหน้าที่ประธาน To use learning strategies means to choose the appropriate ones for the context.
ทำหน้าที่กรรม People read to gain knowledge.
ทำหน้าที่ขยาย
To support conclusions drawn from questionnaire studies, one needs to make explicit the links between empirical data and the conclusions drawn and, most importantly, to collect and report theoretical and empirical evidence about the quality of one’s data collection instrument. |
|
 |
|
5. Gerund phrase
ประกอบด้วยคำกริยารูป ing ตามด้วยข้อความทำหน้าที่เหมือนคำนาม เป็นประธานหรือ กรรมในประโยคได้ |
|
|
ตัวอย่าง
ทำหน้าที่ประธาน
Learning can occur incidentally.
Choosing an effective strategy depends on many factors including the nature of the task, individual learner differences, such as language learning aptitude, prior experience in learning other foreign languages, personality, characteristics, and the current and intended levels of language proficiency. |
|
 |
|
|
ทำหน้าที่กรรม
Students enjoy using the hypermedia texts. |
|
6. Participial phrase
ประกอบด้วยคำกริยารูป ing และคำอื่น ๆ ประกอบ ทำหน้าที่เป็นคุณศัพท์ขยาย ความ |
|
|
ตัวอย่าง
Using this instrument, schools can assess their own learning cycle, gauging their readiness and increasing their preparation for becoming learning organizations |
|
 |
|
|
Based on the simple propositional analysis for scoring recall protocols described by Bernhardt (1991), three native speakers of English read the text to themselves and identified the pausal units in the text. |
|
 |
|
7. Absolute phrase
ขยายทั้งประโยค ไม่ใคร่พบในการเขียนบทความทางวิชาการ
His heart pounded. Paul sang the national song cheerfully.
His heart pounding, Paul sang the national song cheerfully. [Verb changed to -ing form] |