6.  Phrase writing (การเขียนกลุ่มคำ) 
		              กลุ่มคำมีความสอดคล้องกัน ทำหน้าที่ขยาย (คำคุณศัพท์ หรือ คำกริยาวิเศษณ์)  สามารถทำหน้าที่เป็นประธานหรือ กรรม เป็นส่วนหนึ่งของประโยคแต่ไม่ได้นำเสนอความคิดที่สมบูรณ์ไม่สามารถเป็นประโยคได้ด้วยตนเอง 
	               Phrases แบ่งออกได้ดังนี้    
	                     1) Noun phrase   
                              2) Appositive phrase 
                                   3) Prepositional phrase  
                                       4) Infinitive phrase  
                                           5) Gerund phrase 
                                               6) Participial phrase   
                                                    7) Absolute phrase	            
	          | 
	      
		  
		    |   | 
		    1. Noun phrase      	          ประกอบด้วยคำนามหรือคำสรรพนามและส่วนขยายอื่น  ๆ  อาจทำหน้าที่เป็นประธาน  กรรมตรงหรือส่วนขยายประธาน (subject complement)                 โครงสร้างของ noun  phrase                 (determiners)  (pre-modifiers)   noun    (post modifiers) | 
	      
		  
		    |   | 
		    Determiners หมายถึงคำกำกับนาม เช่น all, both, half, a, an, the, those, other  
		      Modifiers หมายถึงคำขยาย อาจอยู่หน้าคำนามหรือหลังคำนาม 
                  Pre-modifier  เช่น    an important construct 
                  Post-modifier เช่น  willingness to  communicate 
                                         Relative  clause ที่เป็น post modifier  
                                         conflict that can adversely affect learning  | 
	      
		  
		    |   | 
		    ตัวอย่าง noun phrase หน้าที่เป็นประธานและกรรมในประโยค 
	          
	            
	              | A mismatch between instructors’ and learners’ attitudes | 
	              may also lead to  | 
	              conflict that can adversely  affect learning  | 
                 
	            
	              | ประธานของประโยค      | 
	              กริยา | 
	              กรรม | 
                 
               
            (Schulz,  2001; Spada and Gass, 1986 ; Wesche, 1981; Yorio, 1986).  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		    กรรมตรงของกริยา:  This focus  on the active use of L2 in the language classroom has led to the emergence of an important  construct in the field of L2 instruction: willingness to communicate (WTC).    | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      2. Appositive phrase 
		        เป็นส่วนขยายมักอยู่ระหว่าง  noun clause 
   Smith,   a  native speaker of English, gave an interview on the experience of teaching  Thai students.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      3. Prepositional phrase      
		        กลุ่มคำที่ขึ้นต้นด้วย คำบุพบท  ทำหน้าที่ขยายความ  เช่น      
          Whenever the right opportunities arise,  teachers are advised to provide learners with metalinguistic feedback on  their errors.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      	        4. Infinitive  phrase            
		        คำกริยารูป infinitive   ทำหน้าที่เป็น ประธาน กรรม หรือ คำขยาย    เช่น  
		                     ทำหน้าที่ประธาน   To use learning strategies means to choose the appropriate ones for the context. 
		                     ทำหน้าที่กรรม People read to gain knowledge. 
		        ทำหน้าที่ขยาย   
	        To support conclusions drawn from questionnaire studies, one needs to make explicit the  links between empirical data and the conclusions drawn and, most importantly,  to collect and report theoretical and empirical evidence about the quality of  one’s data collection instrument.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      5. Gerund phrase    		      
            ประกอบด้วยคำกริยารูป ing    ตามด้วยข้อความทำหน้าที่เหมือนคำนาม เป็นประธานหรือ กรรมในประโยคได้       | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
		    ตัวอย่าง  
  ทำหน้าที่ประธาน                                      
  Learning can occur incidentally. 
  Choosing  an effective strategy depends on many factors including  the nature of the task, individual learner differences, such as language  learning aptitude, prior experience in learning other foreign languages,  personality, characteristics, and the current and intended levels of language  proficiency.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
		    ทำหน้าที่กรรม  
	        Students  enjoy using the hypermedia texts.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      6. Participial phrase    		      
            ประกอบด้วยคำกริยารูป ing  และคำอื่น ๆ ประกอบ  ทำหน้าที่เป็นคุณศัพท์ขยาย ความ  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
		    ตัวอย่าง  
           Using this instrument,  schools can assess their own learning cycle, gauging their  readiness and increasing their  preparation  for becoming learning organizations  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
		      
	        Based on the simple propositional analysis for scoring recall  protocols described by Bernhardt (1991), three native speakers of English read the text to themselves and  identified the pausal units in the text.  | 
	      
		  
		    |   | 
		      | 
	      
		  
		    |   | 
		      
		      7. Absolute phrase
	           
		      ขยายทั้งประโยค  ไม่ใคร่พบในการเขียนบทความทางวิชาการ  
                His heart pounded. Paul sang  the national song cheerfully. 
                His  heart pounding, Paul sang the national song cheerfully.  [Verb changed to -ing form]  |