หลักการเขียนภาษาอังกฤษ:
การใช้คำ การเขียนประโยค ย่อหน้า และข้อความต่อเนื่อง
Sentence Writing (การเขียนประโยค)
8. Sentence correction (การแก้ไขประโยค) |
|
8.1 ประโยคที่เป็นประโยคไม่สมบูรณ์ (fragment) |
|
1) ตัวอย่างประโยคไม่สมบูรณ์ที่เป็น dependent clause

|
|
2) เชื่อมประโยคย่อยเข้ากับประโยคย่อยอื่นเป็นประโยคสมบูรณ์
Fragment: |
When they perceived other group member to be more fluent than they were. (adverbial clause) |
Improved: |
All the participants reported that they felt less secure and hence less willing to communicate when they perceived other group member to be more fluent than they were. |

|
|
8.2 ใช้คำกริยาให้สอดคล้องกับประธาน (subject-verb agreement) |
|
ในการเขียนประโยคตามโครงสร้าง สิ่งสำคัญคือ การใช้คำกริยาต้องสอดคล้องกับประธาน
หากประธานเป็นเอกพจน์ คำกริยาต้องเป็นเอกพจน์
หากประธานเป็นพหูพจน์ คำกริยาต้องเป็นพหูพจน์
ในประโยคที่มีความยาวมาก จำเป็นต้องระบุประธานของประโยค ให้ได้ก่อน
ประธานของประโยคอาจจะอยู่ใน noun clause เป็นคำนามหลัก (head noun) |
|
|
เช่น
Prior studies mostly focus on the effects of mainstream media where the majority of female models are White (Botta, 2000; Harrison, 2001; Harrison & Cantor, 1997).
One of the key assumptions of this theory is similarity; that is, people typically like to compare themselves to similar others. |
|
|
 |
|
8.3 ไม่ควรใช้ประโยคที่ overload
ประโยคที่ overload คือ ยาวเกินไป ประกอบด้วยความคิดย่อยและส่วนขยายมากไป ทำให้ติดตามความคิดได้ยาก ควรแบ่งประโยคให้สั้นลง |
|
|
ตัวอย่างประโยคที่นำเสนอความคิดและส่วนขยายมาก
Despite the call for empirical evidence of the efficacy of written corrective feedback by Truscott (1996, 1999), a number of researchers, assuming the practice is effective in helping ESL learners improve the accuracy of their writing and develop mastery over the use of linguistic features in situations where errors frequently occur (evidenced by improvements in the writing of new texts over time), have proceeded to investigate the relative effectiveness of different types of direct and indirect written corrective feedback.
|
Back <<-----
Next ----->>