หลักการเขียนภาษาอังกฤษ:
การใช้คำ การเขียนประโยค ย่อหน้า และข้อความต่อเนื่อง
Paragraph Writing (การเขียนย่อหน้าประเภทต่าง ๆ)
5. การเขียนย่อหน้าประเภทต่าง ๆ
ในการเขียนบทความทางวิชาการ ควรเขียนย่อหน้าประเภทต่าง ๆให้เหมาะสมตามบริบทของการเขียนบทความทางวิชาการดังต่อไปนี้
5.1 เขียนตามเนื้อหาในหัวข้อเรื่อง (explaining the contents by topic)
เป็นการเขียนตามเนื้อหาที่กำหนดไว้ใน topic sentence ตามตัวอย่างต่อไปนี้ topic sentence แบ่งเนื้อหา Metacognitive belief ออกเป็น 3 ประเภท คือ person knowledge, task knowledge, and strategy knowledge แล้วเขียนบรรยายไปทีละประเภท
ตัวอย่าง
Metacognitive belief can be put into three categories: person knowledge, task knowledge, and strategy knowledgeWenden 1991). Person knowledge refers to general knowledge about how human beings learn and process information, and individual knowledge of one’s own leaning processes. Learners need to understand their own cognitive capabilities, and to know in which particular areas they are generally competent and skilful. They need to know how to compensate for deficiencies. Task knowledge includes knowledge about the nature of the task and the type of processing demands. Learners need to know the purpose and the nature of the tasks. Strategy knowledge includes knowledge about both cognitive and metacognitive strategies and conditional knowledge about when and where it is appropriate to use strategies. It can lead learners to select, evaluate and revise cognitive tasks, goals, and strategies in the light of their relationship with one another and with their abilities and interests (Flavell, 1979). Learner may deliberately call upon their metacognitive knowledge when the learning task is new and incomplete (Wenden, 1999).
5.2 ยกตัวอย่าง (giving examples)
การเขียนโดยยกตัวอย่างช่วยให้เข้าใจเนื้อหาของความคิดหลักได้ง่ายขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งหากความคิดหลักนั้นเป็นนามธรรม การยกตัวอย่างรูปธรรมหรือข้อมูลสนับสนุนช่วยให้ประเด็นที่ต้องการนำเสนอชัดเจนขึ้น
ตัวอย่าง Metacognitive beliefs may be viewed as rationalizations or coping responses. For example, learners can select challenging tasks and persevere with them, when they believe that they can accomplish the tasks with reasonable effort (Bandura, 1982; Schunk, 1984). Metacognitive beliefs also include learners’ perception of self-efficacy and self-control.
5.3 เล่าเรื่อง (narrating)
การเขียนเล่าเรื่องเป็นการเขียนระดับเบื้องต้น ปกติใช้เล่าเรื่อง เล่าเหตุการณ์ต่างๆ ตามประสบการณ์ ในบริบทของการเขียนบทความทางวิชาการอาจเป็นการเขียนเล่าความเป็นมา ความสำคัญของปัญหา ในงานวิจัยเชิงคุณภาพ หรืองานวิจัยทางสังคมศาสตร์ มนุษยศาสตร์ อาจเป็นการเล่าเรื่องภาคสนาม (field work) การลงพื้นที่เก็บข้อมูล
วิธีการเขียนเน้นที่การใช้คำกริยา เพื่อบอกว่าเกิดอะไร และ tense ต่าง ๆ เพื่อบอกเวลาที่เหตุการณ์นั้นเกิดขึ้นในการเขียนย่อหน้าแบบเล่าเรื่อง สิ่งที่ต้องพิจารณาคือ
- ใช้ลำดับเวลา สำนวนบอกลำดับเวลา
- ควรลำดับเหตุการณ์ก่อนหลัง
- ให้รายละเอียด
ตัวอย่าง เป็นการเขียนเล่าประวัติของ Sorapet Pinyoo
Sorapet Pinyoo is the stage name for Samoe Jandaa, born in 1950, in Bua Yai near Nakon Ratchasima in Isan. His story is typical of luuk tung singers in terms of humble rural beginnings, ambition and career development. He left school after finishing sixth class and started learning how to sing, because performing was a profession which does not require high educational qualifications. He went to watch all the travelling ramwong bands that came to his village and remembers that only he, out of his extended family of rice farmers, had a desire to be something different. All of his eight brothers and sisters are still rice farmers. When he was 15 years old, he entered a radio singing competition, at Chaiyapum and won. …
5.4 พรรณนาความ (describing)
ในการเขียนทั่วไป การเขียนพรรณนาความเป็นการบรรยายสิ่งของ สิ่งที่เห็น เน้นที่ความรับรู้ ความรู้สึก เห็น ได้กลิ่น ได้ยินเสียง เน้นที่การใช้คำคุณศัพท์ คำกริยาวิเศษณ์ เพื่อขยายความให้ชัดเจนขึ้น เห็นภาพพจน์ ในบริบทของการเขียนบทความทางวิชาการ อาจใช้บรรยาย เครื่องมือวิจัย วิธีการวิจัย ผลการวิจัย
การเขียนพรรณนาความ ควรใช้การลำดับขั้นตอนและคำศัพท์ให้ผู้อ่านติดตามได้ง่าย เห็นภาพ รู้สึกในบริบทของบทความทางวิชาการ ควรใช้คำคำคุณศัพท์ คำกริยาวิเศษณ์ ซึ่งเป็นคำที่ให้ภาพพจน์เท่าที่จำเป็น
ตัวอย่างการเขียนพรรณนาในบทความทางวิชาการ
การเขียนพรรณนาความเป็นมาของปัญหาวิจัย (ข้าว)

การเขียนพรรณนาระเบียบวิธีวิจัย (Materials and methods)
การเขียนพรรณนากลุ่มตัวอย่าง
Method
Sample
Respondents (N=111) were African American female undergraduates at a large university in the Midwestern United States. They participated in the study either for monetary compensation or in exchange for extra credit toward their course guide. Participants ranged from 18- to 34-year-old women (M=20.51, SD = 2.34).
การเขียนพรรณนาการเก็บข้อมูล
Data collection
The present study utilized a dataset, collected between 2001 and 2005 from the International Rice Research Institute (IRRI), in the Philippines, whereas the USA data were obtained from Arkansas University 2006/2007 (University of Arkansas 2006). All data used contained plot-level rice production information, such as machine, fuel, agrochemicals, farm yard manure, and human and animal labour use. For all major inputs into rice production, GHG emissions associated with these activities were calculated.
การเขียนพรรณนาผลการวิจัย (results)
Among the eight countries used in the present study, China in 1990 has the highest rice production area, followed by Indonesia and Myanmar, where as the developed countries, USA and Australia, have relatively small areas devoted to rice production (Table 2). In 1990, about 147 million ha was planted with rice, with the majority occurring in developing countries (0-97). Between 1990 and 2006, global rice production area increased by 0-05 (decreasing by 0-088 in developed countries and increasing by0-054 in developing countries). Surprisingly, during this period, the rice production area in Australia decreased by 0-8—20000ha. This was largely due to prolonged drought that resulted in lower rice production and thus lower profits.
5.5 อธิบายขั้นตอนหรือกระบวนการ (describing processes)
การเขียนตามขั้นตอนหรือกระบวนการเป็นการบรรยายวิธีการหรือลำดับการศึกษา การวิจัย ใช้บรรยายขั้นตอนการทำวิจัย ขั้นตอนการเก็บข้อมูล หรือขั้นตอนการวิเคราะห์ข้อมูล วิธีเขียนต้องลำดับเนื้อหาตามกระบวนการที่เกิดขึ้น อาจใช้คำที่บอกเวลา เช่น first, second, then, next อย่างชัดเจน
ตัวอย่างการอธิบายขั้นตอนการดำเนินการวิจัย
Procedure
The survey was computer aided. Researchers e-mailed all potential participants the survey link so they could take the survey at the time of their convenience by using any computer with Internet access. On the survey homepage, participants were first informed that the study was designed to investigate young people’s perceptions of various social issues. They were also told that that questionnaire was anonymous and the participation was completely voluntary. All students indicated their consent before they proceeded to do the survey. They were debriefed following completion of the online questionnaire.
ตัวอย่างการอธิบายขั้นตอนการดำเนินการวิจัยที่ใช้คำบอกเวลาชัดเจน
Research Methodology
Initially, the theoretical literature from various sources was reviewed to design the research framework. Next, in-depth interviews were conducted in order to develop the instrument for study. Subsequently, the quantitative phase was conducted through the self-report questionnaires that had been developed based upon literature review, published scales, and findings from in-depth interviews. A preliminary version of the questionnaire was pilot tested. For the specific context of the present study, the e-commerce entrepreneurs in Thailand were chosen as units of analysis. ….
5.6 ให้นิยาม คำจำกัดความ (giving definitions)
การเขียนคำนิยามในบทความทางวิชาการมีความสำคัญมาก นอกจากจะสรุปความคิด ทฤษฎีของนักวิชาการอื่นให้นิยามเรื่องต่าง ๆ ไว้แล้ว ในงานวิจัยผู้วิจัยจะต้องกำหนดคำนิยามเชิงปฏิบัติการ (operational definition) ว่าในการศึกษาเรื่องนี้ คำหรือ กรอบแนวคิด (concept) ที่ใช้มีความหมาย ในบริบท ขอบข่ายใด
คำกริยาที่ใช้ในการให้คำนิยาม เช่น คำกริยา BE/ mean/refer to/may be defined as/
ตัวอย่างที่ 1
Explicit correction refers to the process of providing the learner with direct forms of feedback.
ตัวอย่างที่ 2
Direct corrective feedback may be defined as the provision of the correct linguistic form or structure by the teacher to the student above the linguistic error (Ferris, 2003).
ตัวอย่างที่ 3
Adherence was operationally defined as the ratio of reported to desired exercise sessions attended.
5.7แบ่งประเภทและวิเคราะห์ (classifying and analysing)
การเขียนแบบแบ่งประเภท แบ่งเนื้อหาออกเป็นประเด็นย่อย ารวิเคราะห์แสดงความเชื่อมโยงสัมพันธ์กัน แสดงการเปรียบเทียบ ผลของการเปรียบเทียบ อาจเขียนตามลำดับความสำคัญ จากมากไปสู่น้อย หรือจากไกลสู่ใกล้ การเขียนแบบแบ่งประเภทและวิเคราะห์ในงานวิชาการใช้ในแทบทุกขั้นตอน เช่นการเขียนส่วนงานวรรณกรรมหรือเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง การรายงานวิธีการวิจัย การรายงานผล การอภิปรายผลการวิจัย
ตัวอย่างการเขียนแบบแบ่งประเภทและวิเคราะห์
The participants were classified into low and high prior knowledge groups based on their scores on the prior knowledge test. A comparison of frequencies of strategies for readers with high and low prior knowledge (see Table 2) indicated that readers with high prior knowledge used notably more cognitive and metacognitive strategies (259,206 respectively). The gap between the two groups was larger in the use of metacognitive strategies, suggesting more conscious effort on the part of the high knowledge group in monitoring their strategies.
5.8 เปรียบเทียบเหมือนหรือเปรียบเทียบต่าง ( giving comparison/contrast)
การเปรียบเทียบเหมือนหรือเปรียบเทียบต่าง อาจจะเปรียบเทียบผลการวิจัยของงานวิจัยสองเรื่องหรือมากกว่า เปรียบเทียบความคิดเห็นหรือทฤษฎีสองเรื่อง โดยอาจใช้สำนวน on the one hand …on the other hand, similarly, on the contrary, by contrast การเปรียบเทียบในบทความวิชาการอาจใช้ในส่วนการเขียนวรรณกรรมเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง การรายงานผล การอภิปรายผล
ตัวอย่างที่ 1 การเขียนเปรียบเทียบ
A range of studies have investigated whether certain types of written corrective feedback or combinations of different types are more effective than others. These studies have most often categorized feedback as either direct (explicit) or indirect (implicit). Direct corrective feedback may be defined as the provision of the correct linguistic form or structure by the teacher to the student above the linguistic error (Ferris, 2003). It may include the crossing out of an unnecessary word/phrase/morpheme, the insertion of a missing word/phrase/morpheme, or the provision of the correct form of structure. Additional forms of direct feedback may include written meta-linguistic explanation (the provision of grammar rules and examples at the end of a student’s script with a reference back to places in the test where the error has occurred) and spoken meta-linguistic explanation (e.g. a mini-lesson where rules and examples are presented, practiced and discussed; one-on-one individual conferences between teacher and student or conferences between teacher and small groups of students). On the other hand, indirect corrective feedback is that which indicates that in someway an error has been made without explicit attention drawn (Ferris, 2003). This may be provided in one of the four ways: underlining or circling the error; recording in the margin the number of errors in a given line; or using a code to show where the error has occurred and what type of error it is (Ferris and Roberts, 2001); Robb et al., 1986). Rather than the teacher providing an explicit correction, students are left to resolve and correct the problem that has been drawn to their attention.
ตัวอย่างที่ 2 การเขียนเปรียบเทียบ
The 69.4% adherence rate to 24 months of exercises was higher than the 55% reported by Stengel et al. (2007), and ST exercises did cause meaningful changes in muscle strength and balance. Higher adherence rates in this study might have been caused by the use of theory-based facilitative strategies to promote adherence. …
5.9 อธิบายสาเหตุและผล (explaining causes and effects)
การเขียนอธิบายสาเหตุและผล ใช้มากในการเขียนอธิบายประเด็นต่าง ๆ ในส่วนทบทวนวรรณกรรม หรือตั้งประเด็นปัญหา หรือในการอภิปรายผล การเขียนแบบนี้ใช้มากในการเขียนบทความทางวิทยาศาสตร์
วิธีการเขียนและสำนวนภาษาที่เป็นประโยชน์ เช่น so that, therefore, hence
- บอกเหตุก่อนตามด้วยผล ใช้คำกริยา เช่น cause, result in
- บอกผลตามด้วยสาเหตุ ใช้คำกริยา เช่น result from, due to
ตัวอย่างการเขียนอธิบายสาเหตุและผล
In Western Europe, weed management on conventional farms is primarily accomplished through the use of herbicides. This has been very effective for weed control in major crops, greatly reducing yield losses and stabilizing potential weed infestations at low and constant levels. Herbicides have therefore facilitated the simplification of cropping systems, the expansion of monocultures and the adoption of reduced tillage systems (Buhler et al., 2000). However, the use of herbicides as the sole weed management tool is seriously being questioned by farmers because of herbicide costs and technical problems related to resistance of weed populations to one or several herbicides (Richeter et al., 2002; Mace et al., 2007). In addition, there is an increasing concern about the environmental impacts of herbicide residues into surface- and ground-water. Therefore, one of the main challenges is to develop Integrated Weed Management (IWM) systems that limit weed infestations with a low reliance on herbicides, preferably without side effects on the productivity and the overall system economic performance. The main guidelines form IWM result from the current knowledge on the influence of cropping systems on weed demography. In addition to crop rotation, IWM recommends adapted soil tillage to manage the depth of the seed bank (Munier-Jolain et al., 2004), stale seedbed and adapted sowing date (Ramussen, 2004), adapted sowing densities and row widths (Olsen et al., 2005), competitive cultivars (Lemerle et al., 2001), and mechanical weeding.
อนึ่งในย่อหน้าหนึ่ง ๆ บางครั้งอาจมีการเขียนแบบผสมผสานเช่น มีการเปรียบเทียบและมีการให้คำนิยาม หรือยกตัวอย่างแทรกอยู่ก็ได้ หลักสำคัญในการเขียนคือให้ผู้อ่านติดตามได้ง่าย เป็นเหตุเป็นผล