หลักการเขียนภาษาอังกฤษ:
การใช้คำ การเขียนประโยค ย่อหน้า และข้อความต่อเนื่อง


Back :: Next

Summary, Paraphrase, and Synthesis Writing
(การเขียนสรุปความ ถอดความ สังเคราะห์)

       3.3. ตัวอย่างการเขียนแบบสังเคราะห์ ประเด็นของบทความที่ตัดตอนมาคือ “the power pertain in academic context”

ข้อความ 1 ที่ได้ย่อและถอดความมาแล้ว
Chandrasoma et al. (2004, p.175) assert that power hierarchies are not only “constructed intertexually”, but also “intertextually maintained, rejected, contested, and transformed”.  Making meaning in a text involves an active interplay between the writer, the reader and the discursive resources within a wider social, cultural, historical and political context, upon which each party draws.

ข้อความ 2 ที่ได้ย่อและถอดความมาแล้ว
The meaning of a text, thus, does not reside in the text (Howard, 1995).

ข้อความ 3 ที่ได้ย่อและถอดความมาแล้ว
It is produced by the interplay between the text and the reader in relation across texts (Pennycook, 2001) with reference to socioculturally and sociohistorically constituted “ways of being in the world” (Gee, 1996, p. viii).

ข้อความที่สังเคราะห์
When reader (teacher) and student writer have unequal access to the dominant discursive resources and intellectual conventions, communication between the reader, the writer and the texts may become highly problematic and plagiarism may occur in the readers’ eyes, but not the writer’s.

 

Back :: Next