3.1 ใช้ประโยค simple sentence รวมคำกริยาหลายคำ
This study compares and contrasts small world and information grounds as contexts of everyday information seeking and sharing.

3.2 ใช้ compound sentence เมื่อความคิดหลักสองความคิดมีความต่อเนื่องกัน (and) หรือขัดแย้งกัน (but) เป็นเหตุเป็นผลแก่กัน (so) ให้เลือกอย่างใดอย่างหนึ่ง (or)
ตัวอย่าง
The implications of an interpretative turn in social theorizing are explored, and the interpretative perspectives of metalism, intersubjectivism, textualism, and practice theory examined in detail, in particular regarding how they and their equivalents in political study differ on units of analysis and how to understand one of the key social practices, language.

3.3 ใช้ complex sentence เมื่อความคิดหลักและความคิดรองมีความสัมพันธ์กัน ในลักษณะต่าง ๆ เช่น เป็นเหตุเป็นผลแก่กัน
Although Chatman and Fisher thematize the contextual factors differently, the constructs may also be seen as complementary.

3.4 ใช้ adverbial clause
ตัวอย่าง adverbial clause บอกเหตุผล (since)
Since texts acquire meaning through an intricate interplay between physical form and abstract information, the reduction of texts to abstract information alone evinces a misunderstanding of the artifacts in our care and an inadequate theory on which to base preservation decisions.

adverbial clause บอกความแย้ง (although)
Although computer-based learning environments (CBLEs) are becoming more prevalent in the classroom, empirical research has demonstrated that some students have difficulty learning with these environments.

3.5 ใช้ participial phrase เพื่อให้ประโยคกระชับ
Using both frequency and range as the criteria for word forms selection, this study identifies 475 AWL and 128 non-AWL word forms belong to the word families included in Coxhead’s first and second sublists.

3.6 ลดรูปคำขยาย (relative clause) เพื่อให้ประโยคกระชับ
ตัวอย่าง

3.7 ใช้ โครงสร้างคู่ขนาน (parallel structure)
Human-information interaction shifts the foci of all aspects of information work; blurs boundaries between information objects, technology, and people; and creates new forms of information.
คำที่ขีดเส้นใต้เป็นคำนามทั้งหมด

3.8 เชื่อมประโยคโดยใช้ relative clause
ตัวอย่างที่ 1
Students are more successful.
These students show self-regulation by monitoring their progress, preserving at tasks and setting realistic goals.
เชื่อมประโยคเป็น
Students who show self-regulation by monitoring their progress, preserving at tasks and setting realistic goals are more successful.

ตัวอย่างที่ 2
Thirty-four ESL students with two different proficiency levels carried out four tasks.
These tasks differed in terms of task complexity and task type.
เชื่อมประโยคเป็น
Thirty-four ESL students with two different proficiency levels carried out four tasks which differed in terms of task complexity and task type.

3.9 ใช้เครื่องหมาย semicolon (;)
ปกติเครื่องหมาย semicolon จะใช้เชื่อม independent clause 2 clause ที่มีเนื้อหาเกี่ยวเนื่องกันเข้าด้วยกัน เช่น The scientists did not accept this theory; they did not laugh at it.
บางครั้งในบางวารสาร ใช้เครื่องหมาย semi colon (;) คั่นกลุ่มคำที่มีความยาว เป็นหน่วยความคิด เช่น ขึ้นต้นด้วย คำกริยา ด้วยกัน
Human-information interaction shifts the foci of all aspects of information work; blurs boundaries between information objects, technology, and people; and creates new forms of information.

3.10 ไม่ควรใช้ there is there are โดยไม่จำเป็น
There was 84 percent lack of knowledge about …, while 41 percent had never …
Improved: 84 percent lack knowledge about …,
ข้อสังเกต percent ใช้เป็นเอกพจน์
3.11 ไม่ควรใช้คำเยิ่นเย้อ

3.12 ใช้คำเชื่อมเพื่อแสดงความสัมพันธ์ของเนื้อหาระหว่างประโยค
ในการเขียนระดับข้อความต่อเนื่องเพื่อให้เนื้อหามีความราบรื่น (smooth) ไม่ติดขัดหรือเป็นประโยคสั้น ห้วน ไม่ต่อเนื่อง (choppy sentences) อยู่ที่โครงสร้างของบทคัดย่อ ลักษณะประโยค เชื่อมโดยเนื้อหา หรืออาจใช้คำเชื่อม (ดูการเขียนย่อหน้าเพิ่มเติม)
ตัวอย่าง
Over the past few decades, due to the increasing use of interactional tasks in second language classroom, researchers have become interested in examining the factors affecting the learners’ interactional processes as well as learning. For instance, the Cognition Hypotheses states that ….

|